Arvaamo

Arvaamo on peli, joka yrittää arvata ajattelemasi asian. Se oppii joka pelistä lisää ja näin muuttuu ajan myötä koko ajan taitavammaksi.

Kuinka se toimii?

Ajatellaan vaikkapa maailman maita. On joukko maihin liittyviä kyllä/ei -kysymyksiä, kuten

Arvaamo kysyy sinulta tällaisia kysymuksiä, ja vastaustesi perusteella pyrkii rajaamaan vaihtoehdot yhteen.

Pääsenkö selaamaan Arvaamon tietoja?

Pääset! Selaussivulla voit katsoa nykyisä tietoja ja kysymyksiä. Siellä pääsee myös vertailemaan, mitkä asiat ovat eniten ja vähiten samankaltaisia keskenään, sekä vieläpä katsomaan, mitä asioita voidaan päätellä jos vastaa kysymykseen tietyllä tavalla.

Mitä jos vastaan väärin?

Se ei välttämättä haittaa mitään. Arvaamo ei edellytä täysin oikeita vastauksia, eikä se sulje vaihtoehtoja kokonaan pois edes vaikka vastaus olisi väärin.

Arvaamo oppii jokaisesta, pelistä, mutta se ei mene rikki, vaikka jokin tieto olisi väärin. Jos haluat oikaista virheen, pelaa vastaava peli uudestaan oikeilla tiedoilla. Usein on kuitenkin hyödyllisempää opettaa uusia asioita kuin korjata vanhoja. Jos Arvaamolla on aiheesta opittavaa,

Kuinka Arvaamo oppii?

Joka kerran kun pelaat pelin loppuun ja kerrot Arvaamolle mitä ajattelit, tallennetaan nämä tietot. Jos antamasi tiedot olivat uusia tai ne poikkesivat aiemmista, saat niistä listan. Vaikka vastauksesi olisivat samat kuin aiemmat tiedot, ne silti vaikuttavat, sillä mitä enemmän vastauksia, sitä varmempi Arvaamo on tiedon oikeellisuudesta.

Oppiminen edellyttää, että pelaat pelin loppuun siihen asti, että Arvaamo ehdottaa uutta peliä. Tämä voi edellyttää uuden vastauksen tai kysysmyksen syöttämistä.

Pelin päätteeksi Arvaamo saattaa kysyä sinulta, haluaisitko opettaa sille lisää ajattelemastasi asiata. Tällöin saat uusia kysymuksiä, joihin vastaamalla pääset opettamaan vastauksia kysymyksiin, joita se ei ole vielä kysynyt tästä asiasta.

Tiedoissa on virhe. Mitä teen?

Arvaamo ei pyri olemaan oikeassa, vaan tarkoitus on, että sen käsitys vastaa yleistä käsitystä. Kaikkien tietojen ei siis tarvitse olla oikein, eikä se olisi mahdollistakaan. Jos siis näet väärän tiedon, siitä ei juuri tarvitse välittää. Parasta on pelata peli ja kertoa Arvaamolle kuinka asia oikeasti on, mutta sekään ei ole pakollista.

Millainen on hyvä kysymys?

Jos kahta asiaa ei voi erottaa toisistaan nykyisten kysymysten avulla, sinulta voidaan pyytää kysymys, joka erottaa nämä asiat toisistaan. Hyvä kysymys täyttää seuraavat vaatimukset:

Arvaamo ei tiennyt mitä ajattelin. Pelasin uudestaan, eikä se vieläkään tiedä sitä. Eikö sen pitänyt oppia joka kierroksella?

Jos asia oli kokonaan uusi, Arvaamo oppii siitä ensimmäisellä pelillä enintään 20 vastausta. Tämä ei välttämättä ole tarpeeksi, jos asioita on paljon. Tällöin voit joko pelata saman pelin uudestaan, tai pelin päätteeksi opettaa Arvaamoa lisää.

Kuka tämän on tehnyt? Mihin voin ottaa yhteyttä?

Tämä on viides iteraatio vanhasta ideasta. Tekijä on Aapo Puskala. Yhteyttä voi ottaa aapo@arvaamo.fi. Muita Aapon verkkoprojekteja ovat